16 lutego 2022

 Niektórzy lubią poezję...

Niektórzy, czyli nie wszyscy cytując polską noblistkę.  

Do grona "niektórych" należy klasa 6. W ostatnich tygodniach uczniowie poznali twórczość księdza Jana Twardowskiego. Szczególną dyskusję wywołał wiersz Do moich uczniów, bo zaskoczył treścią i wymową, a przede wszystkim swoją aktualnością. Wszak z objawami tolerancji i nietolerancji uczniowie spotykają się w codziennym życiu...


Poezja, przez kondensację znaczeń, jest jak słowna łamigłówka. Stawnowi doskonałe narzędzie do ćwiczenia spostrzegawczości, śledzenia kontekstów i różnych punktów widzenia. Może w skrótowej formie wypowiedzieć się na ważne tematy. Dwujęzycznego ucznia wprowadza w zaawansowany poziom języka, bo uczy szukania słów kluczowych, pokazuje ich wieloznaczność lub zaskakuje zestawieniem znaczeń. 

Czy można znaleźć bardziej precyzyjne narzedzie do kształcenia językowego?  
  
Uczniowe zapytani w podsumowaniu lekcji, czy poezja jest im potrzebna, zgodnie odpowiedzieli, że tak. Pojawiło się nawet stwierdzenie, że poezja odpowiada na wiele pytań, z którymi możemy sobie nie radzić, co jasno sugeruje kolejną funkcję poezji: wychowawczą. 


Zachwycona pracą z klasą szóstą, która należy do elitarnego grona niektórych lubiących poezję, podpiszę się parafrazując księdza Twardowskiego...
Ta od wyjątkowych dzieci


Odpowiedzi na pytanie udzieliła klasa 6. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

  Niektórzy lubią poezję... Niektórzy, czyli nie wszyscy cytując polską noblistkę.   Do grona "niektórych" należy klasa 6. W osta...